Grip op je werk door beter beïnvloeden

Wil je meer voor mekaar krijgen? Dan is het zinvol om dit artikel te lezen, waarin ik je vertel over diverse manieren van beïnvloeden.

Welke het beste werkt, verschilt per persoon en situatie.

De manieren:

  1. Stellen
    In de situatie dat beide alternatieven goed zijn en de gesprekspartner alleen nog twijfelt tussen welke perfecter is, kan het goed zijn om de knoop door te hakken. Dat doe je op een positieve manier. Bijvoorbeeld: “Ik stel voor dat we dan vandaag naar de bioscoop gaan en volgende week naar het zwembad”.
  2. Argumenteren
    Als je merkt dat iemand een feiten-man is en wil weten waaróm iets goed is, dan kun je goed uit de voeten met argumenten geven. Bijvoorbeeld: “Deze oplossing levert een efficiëntieverbetering op van 4 %, waardoor de kosten kunnen worden gereduceerd met 3%.”
  3. Enthousiasme
    Sommige situaties of personen vragen om een aanpak die meer tot de verbeelding spreekt. Je maakt iemand dan enthousiast door het schetsen van een mooi toekomstbeeld. Bijvoorbeeld: “Stel je eens voor hoe gaaf het zou zijn als dit nieuwe medicijn naar jou vernoemd zou worden en iedereen tot in de lengte der dagen dankbaar zou zijn voor het redden van hun levens!”
  4. Samenwerken (complimenteren en binden)
    Stel je hebt iemands expertise of goede naam nodig in jouw project. Je hebt die persoon dus nodig. Dan is paaien de beste methode. Je vraagt de ander of hij of zij bereid is jou te helpen. Bijvoorbeeld: “Leonie, jij weet zoveel af van dit juridische onderwerp, ik kan jou niet missen in mijn projectgroep. Zou jij bereid zijn om ons te ondersteunen?”
  5. Even stapje terug
    Als er voldoende gezegd is, is het soms goed om te gesprek even op te schorten. Bijvoorbeeld als je merkt dat je een zaadje hebt gepland, maar dat het even tijd nodig heeft. Of als je merkt dat de sfeer gespannen wordt. (of zelfs als er ruzie is ontstaan).
  6. Volg mij maar… (coachend leiden)
    Als iemand wel gemotiveerd is, maar alleen nog wat onzeker is. Dan kun je die persoon als het ware bij de hand nemen. Je stelt diegene gerust en biedt houvast. Bijvoorbeeld: “Ik weet dat je het kunt, maar ik begrijp dat je het nog spannend vindt. Zullen we de eerste keren samen doen?”
  7. Win-win (belangen voorop, doorvragen)
    Je hebt het warm en je wilt het raam open zetten. Je collega geeft aan dat ze het raam dicht wil houden. Er ontstaat een getouwtrek over het raam. Dit gebeurt dagelijks op allerlei niveaus in de organisatie. Mensen discussiëren over de oplossing. Men vergeet in te zoomen op de onderliggende belangen. Sterker nog: die kennen we vaak niet eens van elkaar. Vraag dus door naar deze belangen. Voorbeeld: “Wat levert het jou op als het raam dicht is?” of  “wat zou het voor jou betekenen als we het raam open doen?”
    Je komt er dan achter dat je collega last heeft van haar nek.
    Je kunt dan samen een andere oplossing bedenken, zoals ruilen van werkplek.
  8. Proactivering (ander leiding geven)
    Als de ander voldoende durf heeft, kun je de ander automatisch de leiding laten nemen, door zelf minder te gaan sturen.
    Dit proces vereist wel enige oefening. Het is bijvoorbeeld niet bij iedereen handig om hem of haar in het diepe te gooien. Een eerste stap kan zijn om de ander zijn mening te laten geven. Bijvoorbeeld: “Hoe zou jij dit aanpakken, als je mij was?”
  9.  (be-)dreigen, heb je ook nog. Maar die laten we maar even buiten beschouwing ;-)

Naast deze vaardigheden is het handig om ook kennis te hebben van de psyche van de mens.

De maffe mensheid

Mensen zijn om te beginnen groepsdieren. Iedereen heeft behoefte aan ergens bij horen.

Een voorbeeld:

Een buurmeisje gaat langs de deuren om kinderpostzegels te verkopen.
Vooruit dan, je wil wel wat geven, het is toch je buurmeisje.

Maar hoeveel geef je?
Even kijken wat andere buren hebben gegeven…

Als de eerste bedragen op de lijst hoger zijn, zal de opbrengst van dit meisje doorgaans hoger uitvallen.

The fear of missing out.

Mensen zijn snel bang om iets mis te lopen.
Die angst zorgt voor een verlangen.

Een voorbeeld:

Bedrijven als Sony en Microsoft maken daar slim gebruik van, door vlak voor kerst de nieuwste Playstation uit te brengen, maar “sorry jongens” veel te weinig stuks.

Het resultaat: hordes jongeren in slaapzaken voor de media markt. En dat is natuurlijk goede PR.
———————————————————————————————————-

In de nieuwe 1-daagse training De Psychologie van het Beïnvloeden oefenen we met de eerder omschreven 8 vaardigheden en leer je nog veel meer over de psyche van de mens.

Dit zorgt voor een verdubbeling van jouw effectiviteit.

http://www.plantrainingen.nl/de-psychologie-van-het-beinvloeden/