Zo krijg je alles voor mekaar..

Vorige maand overleed Stephen Covey. Covey schreef een van de meest gelezen boeken over persoonlijke effectiviteit: De zeven eigenschappen van effectief leiderschap.

Ter nagedachtenis aan deze briljante schrijver, deel ik hieronder enkele van zijn (in mijn ogen) beste ideeën.
Ik heb ze herschreven tot korte bondige tips.

 

Begin met het eind in gedachten.

Als je weet waar je heen wilt en je houdt dat steeds in je achterhoofd, is het veel makkelijker om gefocussed te blijven en beslissingen te maken.

Bedenk wat het belangrijkste is wat je moet doen en maak daar tijd voor vrij.

Zorg dat je niet geleefd wordt door je werk. De meesten van ons besteden te veel tijd aan wat urgent is en te weinig tijd aan wat belangrijk is.

Probeer eerst te begrijpen, dan pas om begrepen te worden.

De meeste mensen luisteren niet met de bedoeling om te begrijpen, maar met de bedoeling om te antwoorden.

Wees assertief.

Beslis zelf wat je hoogste prioriteiten zijn en heb de moed om – vriendelijk, glimlachend en niet-verontschuldigend – ‘nee’ te zeggen tegen andere dingen. En de manier waarop je dat doet is door een groter ‘ja’ in jezelf te hebben branden. Zorg ervoor dat je doet wat het beste is en niet wat goed is voor een ander.

Zolang je denkt dat het probleem elders ligt, is die gedachte het probleem.

Er is altijd iets wat je zelf kunt doen om verder te komen. Stop met “slachtoffer zijn”.

Efficiëntie is voor dingen, niet voor mensen.

Mensen hebben begrip nodig; empathie. Empathie kost tijd en moeite.

Tussen stimulus en respons zit onze grootste kracht: de vrijheid om te kiezen.

Stel je automatische reactie dus even uit om te bedenken of dat de beste reactie is voor het resultaat dat je voor ogen hebt.

 

Als het je lukt om deze tips in praktijk toe te passen, zul je zien dat je veel meer grip krijgt op je leven en je werk.

Veel succes!

 

ps. nog een beetje oefenen?

Neem contact met ons op voor een maatwerk trainingsadvies: info@plantrainingen.nl