Organisatieadvies

Als organisatieadvies-bureau richten we ons op kansen.

We adviseren het management over verbeteringen. Verbeteringen in processen; in kosten; in klantgerichtheid of een betere werksfeer.

Ook helpen we bij de implementatie. We coachen management en medewerkers bij het veranderproces.

We starten onze analyse met het bekijken van de medewerkers en de organisatiecultuur.

Heeft iedereen nog genoeg energie? Is iedereen gemotiveerd en betrokken? Voelen de medewerkers zich een team? Is iedereen eerlijk en open? Zijn alle werknemers trots op hun werk/werkgever? Wordt er enthousiast gereageerd op plannen van de directie?

We kijken ook of de cultuur wel aansluit bij de strategie, bij de visie van het bedrijf. Je kunt als bedrijf een prachtige strategie hebben, maar als je eigen interne cultuur een hele andere is, kun je de strategie heel moeilijk uitvoeren. Het is dus belangrijk naar je eigen ‘ik’ te kijken als bedrijf.

voorbeeld 1: 

Het is de strategie van gemeente X  om een bruisende gemeente te zijn, met veel plek voor ondernemerschap en innovatie. 
Het is echter bijna niet te doen om een dergelijke gemeente te zijn als je interne organisatie niet ondernemend of vernieuwend kán of durft te zijn. Durven de medewerkers risico’s te nemen? Denken ze in termen van rendement? Mogen er fouten worden gemaakt? 

voorbeeld 2: 

Het is de strategie van een organisatie om een bedrijf te zijn met ongekende servicelevels. de klant gaat voor alles en wordt altijd serieus genomen.
Dat wordt een uitdaging als de medewerkers om vijf voor vijf uitklokken. Als het management een hoge target heeft van klachten wegwerken. En als medewerkers kleine details als ‘gezeik’ beschouwen. Als iedereen alleen bezig is met de eigen case load en ‘elkaar helpen’ helaas teveel tijd kost. Als we regelmatig 10 minuten te laat op een vergadering komen. Om maar wat facetten te noemen. 

Daarnaast kijken we naar processen en structuren. Daarbij gaan we uit van het creëren van waarde voor de (interne of externe) klant. Dat is een van de hoofdprincipes van LEAN. We hebben een hekel aan zinloze verspilling. (dat klinkt een beetje dubbelop, maar er is, volgens ons, ook zinnige verspilling.) We creëren graag flow in een organisatie, waarvan zowel de medewerker als de klant blij wordt.

Een organisatieadvies dat de harde en softe kant van de bedrijfsvoering naadloos combineert tot een efficiënte organisatie.

Interesse in een oriënterend gesprek?

We komen graag eens langs om kennis te maken.

Bel ons op: 062646 3384 of mail naar Sandra Planjer: sandra@plamtrainingen.nl