Organisatieadvies

Organisatieadvies staat zelden alleen. Vaak gaat het hand in hand met coaching. Soms met training en ook interim management.
Als organisatieadviesbureau richten we ons op organisatiekansen. We adviseren het management over verbeteringen. Ook helpen we bij de implementatie. We coachen management en medewerkers bij het veranderproces.

We starten onze analyse met het bekijken van de medewerkers en de organisatiecultuur.

We kijken of iedereen zich happy voelt op zijn werkplek. Heeft iedereen nog genoeg energie? Is iedereen gemotiveerd en betrokken? Voelen de medewerkers zich een team? Zijn ze trots op hun werk/werkgever?

We kijken ook of de cultuur wel aansluit bij de strategie, bij de visie van het bedrijf. Je kunt als bedrijf een prachtige strategie hebben, maar als je eigen interne cultuur een hele andere is, kun je de strategie heel moeilijk uitvoeren. Het is dus belangrijk naar je eigen ‘ik’ te kijken als bedrijf.

voorbeeld 1: 

Het is de strategie van gemeente X  om een bruisende gemeente te zijn, met veel plek voor ondernemerschap en innovatie. 
Je raadt het al: het is bijna niet te doen om een dergelijke gemeente te zijn, als je interne organisatie niet ondernemend of vernieuwend kán of durft te zijn. Durven de medewerkers risico’s te nemen? Denken ze in termen van rendement? Mogen er fouten worden gemaakt? 

voorbeeld 2: 

Het is de strategie van een organisatie om een bedrijf te zijn met ongekende servicelevels. de klant gaat voor alles en wordt altijd serieus genomen.
Dat wordt een uitdaging als de medewerkers om vijf voor vijf uitklokken. Als het management een hoge target heeft van klachten wegwerken. En als medewerkers kleine details als ‘gezeik’ beschouwen. Als iedereen alleen bezig is met de eigen case load en élkaar helpen’ helaas teveel tijd kost. Als we regelmatig 10 minuten te laat op een vergadering komen. Om maar wat facetten te noemen. 

Daarnaast kijken we naar processen en structuren. Daarbij gaan we uit van het creëren van waarde voor de (interne of externe) klant. Dat is een van de hoofdprincipes van LEAN. We hebben een hekel aan zinloze verspilling. (dat klinkt een beetje dubbelop, maar er is, volgens ons, ook zinnige verspilling.) We creëren graag flow in een organisatie, waarvan zowel de medewerker als de klant blij wordt.

We kijken met name naar interne vraagstukken en marketingvraagstukken.
Bij voorkeur bij organisaties in MKB (10-tot 500 medewerkers) en gemeenten.