Lean

Met behulp van de lean methode helpen we om de bedrijfsprocessen te optimaliseren, zodat het bedrijfsresultaat duurzaam verbetert.

We zorgen voor meer efficiency, kortere doorlooptijden, minder verspilling en bovenal meer klanttevredenheid.

Wat is Lean?

Lean is een filosofie waarbij de waarde voor de klant centraal staat.
Lean is ontstaan in de auto-industrie (Toyota) en er werd in eerste instantie gefocust op het optimaliseren van productieprocessen.
Alleen processen die waarde opleverden voor de klant werden als nuttig gezien, de rest was verspilling (waste). Het reduceren van verspillingen in het productieproces zorgde voor een soepele doorstroming in de productie (flow). Hierdoor werden de kosten flink verminderd.

Inmiddels wordt Lean bij veel meer typen organisaties toegepast. Het is niet alleen nuttig voor productieprocessen, maar kan ook heel goed worden toegepast op financiƫle en administratieve processen. Bij bijvoorbeeld een call centrum, verzekeraar, gemeenteloket, retail*, logistiek bedrijf, bibliotheek, en ga zo maar door.
Bij deze organisaties worden de operationele processen continu verbeterd.
Organisaties die werken met LEAN, begrijpen wat hun klanten belangrijk vinden.

Lean is een van onze tools bij organisatieadvies.
Sandra Planjer
sandra@plantrainingen.nl
t 062646 3384

 

* de mogelijkheden binnen retail zijn eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van vlees bij een slagerij, het bakken van brood, retour sturen van kleding, online bestelmogelijkheden voor de klant in de winkel, wachttijden voor klanten verminderen, etc