Feedback geven

Verbeter de onderlinge samenwerking door het geven van feedback

Er zit je wel eens iets dwars in het gedrag van een ander.
Bijvoorbeeld: een collega komt steeds te laat; iemand die veel roddelt; iemand die dingen belooft, maar niet nakomt.

Door die irritatie ga je de betreffende persoon ontlopen. Waardoor je nog meer onbegrip voor elkaar krijgt.

Het is de hoogste tijd om in te grijpen en feedback te geven.

Hoe geef je die feedback nu aan die ander?
Hoe zeg je nou wat je op je hart hebt, zonder dat je de ander kwetst of irriteert?
Hoe zorg je er nou voor dat de ander jou begrijpt en de feedback accepteert?
En hoe zorg je er nou voor dat de ander het de volgende keer anders doet?

Feedback geven doe je globaal in 6 stappen:

Stap 1: Open het gesprek

tip: door deze stap laat je de ander merken dat je ergens mee zit, en komt je boodschap zodirect wat minder uit de lucht vallen.

voorbeeld: fijn dat je even tijd voor me hebt, ik wil graag iets met je bespreken

Stap 2: Waarneming in de IK-vorm

tip: verwoord concreet wat je ziet, niet hoe je het interpreteert.

voorbeeld: “ik heb gemerkt dat je steeds wat later op kantoor komt. vanmorgen was je bijvoorbeeld een kwartiertje later”

Stap 3: Check of het klopt

tip: hiermee geef je de ander ook ruimte om zijn /haar verhaal te doen, waardoor de boel niet escaleert. Het haalt de angel uit het gesprek.

voorbeeld: “heb je dat zelf ook gemerkt?”

Stap 4: Geef het effect aan op jou

tip: beschrijf wat het met jou doet, zo voorkom dat je verwijtend met het vingertje zwaait.

bijvoorbeeld: “daardoor heb ik het idee dat je niet meer zo gemotiveerd bent en daardoor heb ik het gevoel alsof ik er steeds meer alleen voor kom te staan”

Stap 5: Stem je interpretatie af

tip: deze stap slaat op hetgeen je in stap 4 hebt benoemd. ook hier geef je de ander ruimte en blijft er rust in het gesprek. sla geen stap over, ook al voelt het onnatuurlijk aan.

voorbeeld: “is het je bedoeling om mij zo’n gevoel te geven?” of: “klopt het dat je minder gemotiveerd bent?”

Stap 6: Geef aan wat je (nu) wilt en kom tot een afspraak voor de toekomst

tip: bespreek wat je concreet van elkaar verwacht. veel mensen denken dat als alles is uitgesproken, dat de ander dan wel begrijpt hoe je het in het vervolg wilt. niets is minder waar.

voorbeeld: “hoe kunnen we hier in de toekomst mee omgaan?” of: “ik stel voor dat …”

 

Dit zijn de stappen die je doorloopt als je feedback geeft.

Als je ze gaat uitvoeren, zul je jezelf nog wel eens tegenkomen: Je komt misschien anders over, dan dat je bedoeling is. Of je interpreteert bepaalde gedragingen van anderen altijd op een bepaalde (verkeerde) manier.

In een training kun je de puntjes op de ï zetten. En meteen het contact met je collega’s een goede boost geven.

 

Kosten: de kosten van incompany trainingen vind je hier.

Duur: 2-4 uur

Meer informatie over deze training?
Bel naar Sandra Planjer van Plan trainingen 06 2646 3384 of mail naar info@plantrainingen.nl